Telefonische en online hulplijnen voor mensen met psychische nood

Er zijn verschillende telefonische en online hulpdiensten. Deze telefoonlijnen zijn niet altijd gratis; op de website van de hulpdiensten vindt u hier meer informatie over.

Voor cliƫnten in de GGZ

  • Sensoor (0900-0767): voor als u problemen hebt, u eenzaam voelt of uw hart wilt luchten. De lijn wordt bemenst door getrainde vrijwilligers. U kunt ook mailen of chatten. Sensoor is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
  • Stichting Korrelatie (0900-1450): voor hulp bij psychische en sociale problemen. Deze organisatie werkt met professionele hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen.
  • Depressielijn (0900 - 6120909): voor vragen over psychische problemen en de geestelijke gezondheidszorg. U kunt hier praten met ervaringsdeskundigen.
  • Nationale zorgnummer (0900-2356780): voor vragen en zorgen over de GGZ.
  • Mikado Helpdesk voor mensen uit niet-Nederlandse culturen die in Nederland wonen en vragen hebben over zorg.
  • 113 online (0900-1130113): eerste hulp bij levenspijn, 24 uur per dag. Voor mensen die denken aan zelfdoding.
  • Drugs Infolijn (0900-1995).
  • Gamen Infolijn (0900 - 1995)
  • Kindertelefoon (0800-0432).
  • Gripopjedip.nl (voor jongeren met depressieve klachten).
  • Pratenonline.nl (voor jongeren van 12 tot 20 jaar).
  • Adviespunt Zorgbelang (voor vragen over langdurige zorg, jeugdzorg en het sociaal domein)

Voor familieleden en directbetrokkenen