Mijn naaste voelt zich niet veilig in de VB-instelling

De zorgverleners van een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking zijn er verantwoordelijk voor dat de bewoners zich veilig en prettig voelen op de afdeling.

Mijn familielid voelt zich onveilig

Het is belangrijk dat de zorgverleners het weten als uw familielid zich niet veilig voelt.

  • Misschien vindt uw naaste het lastig om dit zelf met de zorgverleners te bespreken.
  • U kunt aanbieden om mee te gaan naar het gesprek.
  • Uw naaste (of zijn vertegenwoordiger) kan ook de cliëntvertrouwenspersoon inschakelen voor hulp.

Waarom voelt uw naaste zich onveilig?

Het is belangrijk dat de zorgverleners weten waarom uw familielid zich onveilig voelt. Daarvoor kunnen vele redenen zijn, bijvoorbeeld:

  • Wordt hij lastiggevallen door een medecliënt?
  • Vindt hij de mensen om zich heen onberekenbaar?
  • Is er te weinig licht op de gang?

Bang voor de zorgverleners?

Het is ook mogelijk dat uw naaste bang is voor een of meer verzorgenden. Dat is nog wat lastiger om te bespreken. Ook hier kan de cliëntvertrouwenspersoon helpen. U kunt proberen om samen met uw naaste te benoemen waar de angst vandaan komt.

  • Is er iets gebeurd waardoor hij bang is geworden?
  • Heeft het te maken met de manier waarop de verzorgende praat of de dingen die hij zegt?

Hoe preciezer uw familielid dit kan benoemen, hoe beter. Soms komt een zorgverlener heel anders over dan bedoeld. Het is dan goed om erover te praten. De zorgverlener kan hier dan voortaan rekening mee houden.

Klacht indienen

Vindt u dat de zorgverleners te weinig doen om de veiligheid van uw familielid te beschermen? Bespreek dit dan met de verzorgers, de behandelaar of het afdelingshoofd. Lost dat niets op? Dan kunt u een klacht indienen.